ja, ik SLUIT MIJ AAN BIJ de natuurzaak

De stikstofneerslag moet snel en drastisch naar beneden worden gebracht, vóór de ecologische deadlines van 2025 en 2030. Sluit je nu aan bij de natuurzaak van Greenpeace, de rechtszaak tegen de overheid om de natuur te redden. Onderteken met je naam + een eenmalige donatie van 1 euro en word medestander!

Al 3188 medestanders3188 / 4000 (80%)

Medestander worden❓

Je aansluiten als medestander laat aan de overheid zien dat het tijd is voor actie. Medestander worden doe je door de natuurzaak te onderschrijven met je naam + eenmalige donatie van 1 euro. Hoe meer medestanders, hoe krachtiger het signaal is aan de overheid (Wel belangrijk: je naam wordt niet gepubliceerd in de rechtszaak!). Ook houden we jou als medestander op de hoogte van de voortgang van de rechtszaak en van wat je nog meer kunt doen voor de Nederlandse natuur.

Onze eis

Greenpeace eist dat de stikstofneerslag snel en drastisch naar beneden wordt gebracht, vóór de ecologische deadlines van 2025 en 2030.

> Meer over de natuurzaak

De overheid moet nú aan de slag. Bijna 90% van de typen natuur die de overheid dient te beschermen, verkeert in matige tot slechte staat. Na jarenlang getreuzel in de stikstof-aanpak zagen wij in de zomer van 2023 geen andere mogelijkheid  dan naar de rechter te stappen. Een rechtszaak is het laatste redmiddel om de meest kwetsbare natuur te redden.  Want als de stikstofuitstoot niet snel, uiterlijk eind 2025, drastisch omlaag gaat, lopen we het risico unieke planten en dieren te verliezen. Op sommige plekken is de natuur zelfs al onherstelbaar beschadigd.

En dat raakt ons allemaal, want we hebben gezonde natuur nodig voor schone lucht, schoon drinkwater, bestuiving van onze voedselgewassen en als bondgenoot in de strijd tegen klimaatverandering. Daarom blijven we ons naast de rechtszaak ook inzetten voor een omslag naar écht duurzame landbouw. Waarin meer boeren met minder dieren een goede boterham kunnen verdienen.